Hoe onderscheid je champagneflessen van elkaar? Door naar het merk van de champagne te kijken natuurlijk! En waar vind je dat merk? Op het etiket! Op het champagne etiket staat alle informatie over de champagne vermeld. Champagneflessen kunnen één of twee labels hebben. Flessen met twee labels hebben vaak op de voorkant een etiket staan die het uiterlijk en uitstraling van het merk en de fles bepaalt. Het tweede etiket staat in zulke gevallen op achterkant en daar vind je onder andere de verplichte informatie op terug. Maar wat betekent al deze informatie?
Verplichte informatie die op het champagne etiket moet staan
Hieronder volgt een lijst met alle verplichte informatie die op een champagne etiket staat:
- De naam van het merk champagne, het champagnehuis of de naam van de producent. Hierbij is het belangrijk dat de het woordje ‘champagne’ duidelijk zichtbaar op het etiket van de fles vermeld staat! Champagne mag overigens alleen champagne heten als het is gemaakt volgens de méthode traditionnelle en als de wijn wordt gemaakt van in de champagnestreek geplukte druiven.
- De champagne soort. Bijvoorbeeld brut, sec of demi sec.
- De inhoud van de fles in liter, centiliter of milliliter.
- De handelsnaam van de producent met de gemeente waar het hoofdkantoor gevestigd zit.
- Het vermelden van het volgende: ‘Het drinken van alcoholistische dranken tijdens zwangerschap, zelfs in kleine hoeveelheden, kan schadelijk zijn voor de gezondheid van het kind’. Dit kan in de vorm van tekst of het logo.
- Het batchnummer.
- Het vermelden van allergenen en conserveermiddelen
- Het officiële registratienummer van de producent. De letters binnen dit ‘kenteken’ geven informatie over de manier van de productie. Het gaat hierbij meestal om wie de champagne gebotteld heeft. De letters zijn afkomstig van het Comité Champagne. De lettercombinaties die je tegen kan komen zijn NM, RM, RC, CM, SR, ND en MA. Uitgeschreven staan de afkortingen voor Négociant manipulant, Récoltant manipulant, Récoltant-coopérateur, Coopérative de manipulation, Société de récoltants, Négociant distributeur en Marque d’acheteur/ Marque-auxiliaire.
- Het land van herkomst (in het geval van champagne is dat dus Frankrijk).
- De alcoholpercentage. Dit is meestal 12 of 12,5%.
Overige informatie die op het etiket kan staan
Natuurlijk kan er ook nog overige informatie op het etiket worden gezet. Voorbeelden hiervan zijn:
- Een over het algemeen kort verhaaltje over de specifieke champagne, het merk champagne of de producent van de champagne. Soms geeft deze korte tekst informatie over de smaak, de geschiedenis van het champagnehuis of over het bijzondere productieproces.
- Specifieke kenmerken als het gebruikte soort druiven in de champagne.
- De classificatie van de wijngaarden. Denk hierbij aan de categorieën Grand Cru, Premier Cru maar ook de gewone dorpen.
- Het jaar of de jaren waarin de druiven geoogst zijn. Over het algemeen geldt dit alleen voor millésime champagnes.
- De datum waarop de stille wijn in de fles wordt gedaan. Dit staat ook wel bekend als de datum van botteling.
- De dégorgement datum. Deze datum geeft aan wanneer de fles zijn definitieve kurk kreeg.
- De beste temperatuur om de champagne te drinken. De ideale temperatuur ligt vaak tussen de 8 en 10 graden.
- Het logo van de Vignerons Indépendants. DIt is een wijnbouw vereniging die staat voor een onafhankelijke wijnbouwer.
- Het Haute Valeur Environnementale logo. Dit logo staat voor een milieucertificering die gereguleerd is door de wet. Hierbinnen zijn er drie niveaus die behaald kunnen worden.
- Het logo van een groen ophaalpunt.
Wat betekenen de letters op het champagne etiket?
Als je goed oplet, zie je dat er altijd twee letters op het etiket van de champagnefles staan. Dit is geen willekeurige code, maar geeft informatie over wie de champagne gebotteld heeft. Na deze lettercode volgt een reeks nummers, wat dient als registratienummer van het champagnecomité (Comité Champagne, of CIVC).
Hieronder volgt een opsomming van de afkortingen die je op een fles champagne kunt vinden.
NM: Négociant-manipulant
NM champagnehuizen kopen een groot deel van hun druiven, most of basiswijn in bij een wijnboer in de champagnestreek en maken er zelf in hun eigen kelders champagne van. De meeste grote champagnehuizen zijn NM huizen, waaronder bijvoorbeeld Veuve Clicquot. Grote wijnmakers halen hier hun voordeel uit, omdat ze hierdoor in slechte wijnjaren alsnog een constante kwaliteit kunnen garanderen.
RM: Récoltant-manipulant
RM champagnes worden gemaakt door wijnboeren die champagne maken van de druiven die ze zelf verbouwen. Ze mogen hun eigen champagnes aanvullen met maximaal 5% aan druiven van andere boeren. Daarmee zijn ze behoorlijk onafhankelijk, wat zo zijn voordelen kan hebben. Het heeft echter ook nadelen: als de oogst in een bepaald jaar tegenvalt, is het voor deze boeren niet mogelijk om druiven in te kopen van andere wijnboeren. Althans, dan is het geen RM champagne meer.
De druiven die deze champagneboeren verbouwen zijn over het algemeen niet allemaal voor de eigen champagneproductie. Vaak verkopen ze een deel aan andere champagnehuizen.
RC: Récoltant-coopérateur
Een RC wijnboer verbouwt zelf druiven die hij vervolgens ook oogst, maar hij maakt hier zelf geen champagne van. De wijnboer is lid van een coöperatie, die champagne maakt van alle druiven die door boeren uit deze coöperatie is verbouwd. De gebottelde champagnes uit deze productie worden weer teruggekocht door de wijnboer, die ze vervolgens verkoopt onder zijn eigen naam. Doordat een coöperatie druiven gebruikt van verschillende boeren, kan een RC champagnehuis een constantere kwaliteit bieden dan een RM champagnehuis in het geval van een slecht wijnjaar.
CM: coopérative de manipulation
Bij CM champagne gaat het net als bij RC champagne om wijn geproduceerd door een coöperatie. Het gaat hier ook om een coöperatie van wijnboeren die allemaal een deel van de champagnedruiven produceren. Het verschil is echter dat er bij CM boeren champagne onder één merknaam worden verkocht.
SR: société de récoltants
Bij een société de récoltants is er sprake van een vereniging of comité van wijnboeren. Ze delen grond en gaan samen over het vinificatieproces en de rest van de champagneproductie. De champagne wordt vervolgens onder verschillende merknamen op de markt gebracht.
ND: négociant distributeur
Bij ND champagne koopt de wijnhandelaar gebottelde champagne op om deze vervolgens onder zijn eigen merknaam te verkopen. Deze distributeurs hoeven niet gevestigd te zijn in de champagnestreek, maar de champagne zelf wordt dus wel in de champagnestreek geproduceerd.
MA: marque auxiliaire of marque d’acheteur
Een MA is een soort ‘hulpmerk’. Het is een champagnemerk dat in handen is van een derde partij, dus niet van een champagneproducent. Vaak gaat het om een merk van een supermarkt of andere partij.
Champagne bestellen bij Muselet
Pas je nieuwe kennis over de champagnefles eens toe op een echte fles! Bij Muselet hebben we een ruim aanbod aan spannende champagnes. Probeer bijvoorbeeld eens een fles De Venoge champagne, of een fles van het grote champagnehuis Moët & Chandon.
Meer lezen over de champagnefles? Lees ook onze blog over de champagne plaque en de champagne capsule.