Wat betekenen de letters op een champagne etiket?

Iedereen die wel eens een fles champagne heeft vastgehad en naar het etiket heeft gekeken heeft vast wel eens gezien dat er altijd twee letters op op het etiket van de fles staan. Dit is geen willekeurige code, maar geeft informatie over wie de champagne gebotteld heeft. Na deze lettercode volgt een reeks nummers, wat dient als registratienummer van het champagnecomité (Comité Champagne, of CIVC). Om jou wat meer inzicht te geven in de betekenissen van de letters op een champagne etiket hebben wij de belangrijkste letters van een champagne etiket hier voor je op een rijtje gezet.

NM: Négociant-manipulant

NM champagnehuizen kopen een groot deel van hun druiven, most of basiswijn in bij een wijnboer in de champagnestreek en maken er zelf in hun eigen kelders champagne van. De meeste grote champagnehuizen zijn NM huizen, waaronder bijvoorbeeld Veuve Clicquot. Grote wijnmakers halen hier hun voordeel uit, omdat ze hierdoor in slechte wijnjaren alsnog een constante kwaliteit kunnen garanderen. 

NM Champagne van Veuve Clicquot

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Miami + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow London + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Ibiza + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Paris + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Tokyo + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Sydney + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Moscow + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Monaco + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Mexico + 2 glazen

 179,00

Champagne cadeau combinaties

Veuve Clicquot Arrow Los Angeles + 2 glazen

 179,00
 139,85

RM: Récoltant-manipulant

RM champagnes worden gemaakt door wijnboeren die champagne maken van de druiven die ze zelf verbouwen. Ze mogen hun eigen champagnes aanvullen met maximaal 5% aan druiven van andere boeren. Daarmee zijn ze behoorlijk onafhankelijk, wat zo zijn voordelen kan hebben. Het heeft echter ook nadelen: als de oogst in een bepaald jaar tegenvalt, is het voor deze boeren niet mogelijk om druiven in te kopen van andere wijnboeren. Althans, dan is het geen RM champagne meer. 

De druiven die deze champagneboeren verbouwen zijn over het algemeen niet allemaal voor de eigen champagneproductie. Vaak verkopen ze een deel aan andere champagnehuizen. 

RM Champagne van Hervé Mathelin

RC: Récoltant-coopérateur

Een RC wijnboer verbouwt zelf druiven die hij vervolgens ook oogst, maar hij maakt hier zelf geen champagne van. De wijnboer is lid van een coöperatie, die champagne maakt van alle druiven die door boeren uit deze coöperatie is verbouwd. De gebottelde champagnes uit deze productie worden weer teruggekocht door de wijnboer, die ze vervolgens verkoopt onder zijn eigen naam. Doordat een coöperatie druiven gebruikt van verschillende boeren, kan een RC champagnehuis een constantere kwaliteit bieden dan een RM champagnehuis in het geval van een slecht wijnjaar. 

CM: coopérative de manipulation

Bij CM champagne gaat het net als bij RC champagne om wijn geproduceerd door een coöperatie. Het gaat hier ook om een coöperatie van wijnboeren die allemaal een deel van de champagnedruiven produceren. Het verschil is echter dat er bij CM boeren champagne onder één merknaam worden verkocht. 

CM Champagne van Nicolas Feuillatte

SR: société de récoltants

Bij een société de récoltants is er sprake van een vereniging of comité van wijnboeren. Ze delen grond en gaan samen over het vinificatieproces en de rest van de champagneproductie. De champagne wordt vervolgens onder verschillende merknamen op de markt gebracht. 

ND: négociant distributeur

Bij ND champagne koopt de wijnhandelaar gebottelde champagne op om deze vervolgens onder zijn eigen merknaam te verkopen. Deze distributeurs hoeven niet gevestigd te zijn in de champagnestreek, maar de champagne zelf wordt dus wel in de champagnestreek geproduceerd. 

MA: marque auxiliaire of marque d’acheteur

Een MA is een soort ‘hulpmerk’. Het is een champagnemerk dat in handen is van een derde partij, dus niet van een champagneproducent. Vaak gaat het om een merk van een supermarkt of andere partij.