Hoe onderscheid je champagneflessen van elkaar? Door naar het merk van de champagne te kijken natuurlijk! En waar vind je dat merk? Op het etiket! Op het champagne etiket staat alle informatie over de Champagner vermeld. Champagneflessen kunnen één of twee labels hebben. Flessen met twee labels hebben vaak op de voorkant een etiket staan die het uiterlijk en uitstraling van het merk en de fles bepaalt. Het tweede etiket staat in zulke gevallen op achterkant en daar vind je onder andere de verplichte informatie op terug. Maar wat betekent al deze informatie?
Verplichte informatie die op het champagne etiket moet staan
Hieronder volgt een lijst met alle verplichte informatie die op een champagne etiket staat:
- De naam van het merk champagne, het champagnehuis of de naam van de producent. Hierbij is het belangrijk dat de het woordje ‘champagne’ duidelijk zichtbaar op het etiket van de fles vermeld staat! Champagne mag overigens alleen champagne heten als het is gemaakt volgens de méthode traditionnelle en als de wijn wordt gemaakt van in de champagnestreek geplukte druiven.
- De champagne soort. Bijvoorbeeld brutal, sec of Halbwertszeit.
- De inhoud van de fles in liter, centiliter of milliliter.
- De handelsnaam van de producent met de gemeente waar het hoofdkantoor gevestigd zit.
- Het vermelden van het volgende: ‘Het drinken van alcoholistische dranken tijdens zwangerschap, zelfs in kleine hoeveelheden, kan schadelijk zijn voor de gezondheid van het kind’. Dit kan in de vorm van tekst of het logo.
- Het batchnummer.
- Het vermelden van allergenen en conserveermiddelen
- Het officiële registratienummer van de producent. De letters binnen dit ‘kenteken’ geven informatie over de manier van de productie. Het gaat hierbij meestal om wie de champagne gebotteld heeft. De letters zijn afkomstig van het Comité Champagne. De lettercombinaties die je tegen kan komen zijn NM, RM, RC, CM, SR, ND en MA. Uitgeschreven staan de afkortingen voor Négociant manipulant, Récoltant manipulant, Récoltant-coopérateur, Coopérative de manipulation, Société de récoltants, Négociant distributeur en Marque d’acheteur/ Marque-auxiliaire.
- Het land van herkomst (in het geval van champagne is dat dus Frankrijk).
- De alcoholpercentage. Dit is meestal 12 of 12,5%.
Overige informatie die op het etiket kan staan
Natuurlijk kan er ook nog overige informatie op het etiket worden gezet. Voorbeelden hiervan zijn:
- Een over het algemeen kort verhaaltje over de specifieke champagne, het merk champagne of de producent van de champagne. Soms geeft deze korte tekst informatie over de smaak, de geschiedenis van het champagnehuis of over het bijzondere productieproces.
- Specifieke kenmerken als het gebruikte soort druiven in de champagne.
- De classificatie van de wijngaarden. Denk hierbij aan de categorieën Grand Cru, Premier Cru maar ook de gewone dorpen.
- Het jaar of de jaren waarin de druiven geoogst zijn. Over het algemeen geldt dit alleen voor millésime champagnes.
- De datum waarop de stille wijn in de fles wordt gedaan. Dit staat ook wel bekend als de datum van botteling.
- De dégorgement datum. Deze datum geeft aan wanneer de fles zijn definitieve kurk kreeg.
- De beste temperatuur om de champagne te drinken. De ideale temperatuur ligt vaak tussen de 8 en 10 graden.
- Het logo van de Vignerons Indépendants. DIt is een wijnbouw vereniging die staat voor een onafhankelijke wijnbouwer.
- Het Haute Valeur Environnementale logo. Dit logo staat voor een milieucertificering die gereguleerd is door de wet. Hierbinnen zijn er drie niveaus die behaald kunnen worden.
- Het logo van een groen ophaalpunt.
Wat betekenen de letters op het champagne etiket?
Als je goed oplet, zie je dat er altijd twee letters op het etiket van de champagnefles staan. Dit is geen willekeurige code, maar geeft informatie over wie de champagne gebotteld heeft. Na deze lettercode volgt een reeks nummers, wat dient als registratienummer van het champagnecomité (Champagner-Ausschuss, of CIVC).
Hieronder volgt een opsomming van de afkortingen die je op een fles champagne kunt vinden.
NM: Négociant-manipulant
NM-Champagnerhäuser kaufen einen Großteil ihrer Trauben, Moste oder Grundweine von einem Winzer in der Champagne und verarbeiten sie in ihren eigenen Kellern zu Champagner. Die meisten großen Champagnerhäuser sind NM-Häuser, darunter z. B. Veuve Clicquot. Große Winzer profitieren davon, denn so können sie auch in schlechten Jahrgängen eine gleichbleibende Qualität garantieren.
RM: Récoltant-manipulant
RM-Champagner wird von Winzern hergestellt, die Champagner aus den Trauben ihres eigenen Anbaus erzeugen. Sie dürfen ihren eigenen Champagner mit bis zu 5% Trauben von anderen Landwirten ergänzen. Das macht sie ziemlich unabhängig, was durchaus seine Vorteile haben kann. Es hat aber auch Nachteile: Wenn die Ernte in einem bestimmten Jahr enttäuschend ausfällt, ist es für diese Landwirte nicht möglich, Trauben von anderen Winzern zu kaufen. Zumindest ist es dann kein RM-Champagner mehr.
Die von diesen Champagnerbauern angebauten Trauben sind im Allgemeinen nicht ausschließlich für die eigene Champagnerproduktion bestimmt. Oft verkaufen sie einen Teil an andere Champagnerhäuser.
RC: Récoltant-coopérateur
Ein RC-Winzer baut selbst Trauben an, die er dann erntet, aber er stellt daraus nicht selbst Champagner her. Der Winzer ist Mitglied einer Genossenschaft, die aus allen Trauben, die von den Bauern dieser Genossenschaft angebaut werden, Champagner herstellt. Der abgefüllte Champagner aus dieser Produktion wird vom Winzer zurückgekauft, der ihn dann unter seinem eigenen Namen vertreibt. Da eine Genossenschaft Trauben von verschiedenen Landwirten verwendet, kann ein RC-Champagnerhaus im Falle eines schlechten Jahrgangs eine gleichmäßigere Qualität anbieten als ein RM-Champagnerhaus.
CM: Coopérative de manipulation
Bei CM-Champagner handelt es sich wie bei RC-Champagner um Wein, der von einer Genossenschaft hergestellt wird. Es handelt sich ebenfalls um eine Genossenschaft von Winzern, die alle einen Teil der Champagnertrauben erzeugen. Der Unterschied besteht jedoch darin, dass CM-Champagner von Landwirten unter einem Markennamen verkauft wird.
SR: Genossenschaft der Landwirte
Bei einer "société de récoltants" handelt es sich um eine Vereinigung oder einen Ausschuss von Winzern. Sie teilen sich das Land und kümmern sich gemeinsam um die Weinbereitung und den Rest der Champagnerherstellung. Der Champagner wird dann unter verschiedenen Markennamen vermarktet.
ND: négociant distributor
Beim ND-Champagner kauft der Weinhändler den Champagner in Flaschen auf und verkauft ihn dann unter seinem eigenen Markennamen. Diese Händler müssen nicht in der Champagne ansässig sein, aber der Champagner selbst wird in der Champagne hergestellt.
MA: Hilfsmarke oder Händlermarke
Eine MA ist eine Art "Hilfsmarke". Es handelt sich um eine Champagnermarke, die einem Dritten gehört, d. h. nicht einem Champagnerhersteller. Oft handelt es sich um eine Marke, die einem Supermarkt oder einer anderen Partei gehört.
Champagne bestellen bij Muselet
Pas je nieuwe kennis over de champagnefles eens toe op een echte fles! Bij Muselet hebben we een ruim aanbod aan spannende champagnes. Probeer bijvoorbeeld eens een fles Der Venoge Champagner, of een fles van het grote champagnehuis Moët & Chandon.
Meer lezen over de champagnefles? Lees ook onze blog over de champagne plaque und die champagne capsule.