In dit artikel gaan we de 20 landen bespreken die de meeste champagne drinken. Champagne is het absolute voorbeeld van mousserende wijn dankzij een zeer speciale geschiedenis, klimaat en ondergrond, dappere, inventieve en triomferende mannen en vrouwen, en een vakmanschap dat door de generaties heen is verfijnd. Door de jaren heen is de mousserende wijn een favoriet geweest voor de welgestelden en heeft ook veel kunstenaars, schilders, fotografen, schrijvers, musici en de filmwereld geïnspireerd. Er wordt zelfs gezegd dat Winston Churchill dagelijks twee flessen bubbels dronk. Champagne heeft daardoor internationale faam verworven door een bepaald beeld van Frankrijk en zijn kunst van leven over te brengen, en als een toegankelijke luxe.
Wereldwijde champagne-markt
De Franse Champagne wordt algemeen beschouwd als de beste mousserende wijn ter wereld, en de verkoop heeft zijn hoogste punt ooit bereikt. Voor het eerst in de geschiedenis overschreden de verkopen van de drank in 2022 de $6,5 miljard, omdat Franse huizen hun export zagen stijgen om te voldoen aan de toenemende vraag na de lockdown. Het cijfer is 1,6% hoger dan in 2021, aangezien de totale verzendingen 326 miljoen flessen bereikten, volgens een verklaring van Comité Champagne, een handelsorganisatie voor de industrie.
Iets meer dan 57%, ofwel 187,5 miljoen flessen, van die Champagne ging vorig jaar naar het buitenland, een verbetering ten opzichte van 2021, met een stijging van 1,4%, en een decennium geleden, toen de export slechts 45% van de totale verkopen uitmaakte.
In de verklaring wordt ook opgemerkt dat 2022 een overvloedige oogst heeft opgeleverd die zowel in kwantiteit als kwaliteit robuust was, en die druiven zouden moeten helpen de Champagne-voorraad aan te vullen om te voldoen aan de huidige vraag naar bubbels. Veel huizen, waaronder Moët Hennessy, die vorig jaar hun mooiste gouden elixer aan het opraken waren, zullen proberen hun voorraad weer aan te vullen.
Duurzaamheid in de Champagne-industrie
De gevolgen van klimaatverandering worden al gevoeld in Champagne. Tussen 1961 en 2020 is de gemiddelde temperatuur in de regio met 1,8°C gestegen, wat een reeks problemen heeft veroorzaakt voor de wijnindustrie.
Als reactie hierop voerde Champagne in 2003 een milieu-audit uit van al zijn processen. Het was de eerste wijnregio ter wereld die destijds zijn ecologische voetafdruk evalueerde. Sindsdien is deze audit elke 5 jaar volledig bijgewerkt om regelmatig de voortgang van emissiereducties te volgen.
De bevindingen leidden ertoe dat Champagne al in 2005 een ambitieus koolstofplan aannam. In 2015 volgde het tweede Champagne Carbon Plan met als doel de totale emissies van de Champagne-regio met 25% te verminderen tegen 2025. Tussen 2003 en 2018 is de ecologische voetafdruk van de bubbels al met 15% verminderd, en het gebruik van fytosanitaire producten en stikstofhoudende meststoffen is gehalveerd. Tegenwoordig is 63% van de wijngaarden gecertificeerd op het gebied van milieu, en 90% van het industriële afval wordt behandeld en gerecycled.
Ruinart, opgericht in 1729 door Nicolas Ruinart, is het eerste Champagnehuis ter wereld. In de jaren ’50 kwam het huis in financiële problemen en werd uiteindelijk verkocht aan Moët & Chandon in 1963, en blijft momenteel deel uitmaken van de Moët Hennessy Louis Vuitton SE (OTC) familie van merken. Dankzij de financiële steun van een luxe gigant zoals LVMH heeft Ruinart zijn wijngaarden kunnen transformeren met het oog op klimaatverandering. Momenteel haalt het huis 25% van zijn druiven uit eigen wijngaarden en de rest van telers. Volgens Frederic Dufour, de president en CEO van Ruinart:
“We zetten ons in voor het bevorderen van duurzame wijnbouw en geven de voorkeur aan alternatieve technieken in eigen wijngaarden en bij telers. We gebruiken geen herbiciden en hebben ons gebruik van chemicaliën en fungiciden in 15 jaar met 50% verminderd. We zijn vooral trots op een perceel van 40 hectare in Taissy, een van onze historische wijngaarden op de Montagne de Reims, waar we experimentele vitiforestry hebben kunnen beoefenen, nieuwe teeltmethoden proberen met als doel de impact van de opwarming van de aarde op de wijnstokken te beperken, terwijl we de bodemgezondheid en biodiversiteit bevorderen.”
Met een jaarlijkse productie van 2,5 miljoen flessen is Ruinart een van de best verkochte Champagne-merken ter wereld.
Methodiek
Om gegevens voor dit artikel te verzamelen, hebben ze zich gebaseerd op de Union de Maisons de Champagne en gezocht naar landen die de meeste Champagne consumeren. De volgende landen zijn gerangschikt op basis van het totale aantal Franse Champagneflessen dat ze in 2022 hebben geconsumeerd. Wanneer twee landen hetzelfde verbruik hadden vorig jaar, hebben ze hen gerangschikt op basis van hun totale champagne verbruik in 2021.
De Top 20 landen
Rang | Land | Champagneconsumptie in 2022 |
1 | Frankrijk | 138.3 miljoen flessen |
2 | Verenigde Staten | 33.7 miljoen flessen |
3 | Verenigd Koninkrijk | 28 miljoen flessen |
4 | Japan | 16.6 miljoen flessen |
5 | Duitsland | 12.2 miljoen flessen |
6 | Italië | 10.6 miljoen flessen |
7 | Australië | 10.5 miljoen flessen |
8 | België | 10.3 miljoen flessen |
9 | Zwitserland | 6.4 miljoen flessen |
10 | Spanje | 4.9 miljoen flessen |
11 | Zweden | 3.8 miljoen flessen |
12 | Canada | 3.5 miljoen flessen |
13 | Nederland | 3.4 miljoen flessen |
14 | Mexico | 2.3 miljoen flessen |
15 | Denemarken | 2 miljoen flessen |
16 | VAE | 1.9 miljoen flessen |
17 | Oostenrijk | 1.8 miljoen flessen |
18 | Noorwegen | 1.5 miljoen flessen |
19 | China | 1.4 miljoen flessen |
20 | Singapore | 1.4 miljoen flessen |